כוונתם המקורית של חדרי המיון היא לספק שירות חיוני בענף הרפואה: עזרה רפואית מהירה במצבי חירום. אולם למרות הרצון הטוב והמטרה הנעלה, אי אפשר להתעלם מכך שכיום מוטל עומס רב על הרפואה הציבורית. בין אם כתוצאה מתוחלת חיים שעלתה, בין אם מאוכלוסייה מזדקנת ובין אם מחוסרים בכוח אדם וציוד או מחוסר היערכות נכונה לתחלואת חורף, מחלקות האשפוז והמיון מלאות, מה שלא פעם פוגע במטופלים במידה ניכרת.
שימוש בכלי הטלרפואה מסייע להתמודד טוב יותר עם הצפיפות, עוזר לסנן מצבים רפואיים מבלי שיידרשו להגיע למיון, לטפל מהר יותר בחולים שנמצאים בסיכון, משפר את זמני ההמתנה, האבחון והקבלה למיון, כמו גם את מידת שביעות הרצון של המטופלים.
מגמת העומס בחדרי המיון
כמעט בכל חורף הצוותים הרפואיים בחדרי המיון בבתי החולים ברחבי הארץ קורסים תחת העומס וכתוצאה מכך זמני ההמתנה בחדרי המיון רק הולכים ומתארכים. קיצוץ בתקציבי משרדי הממשלה מוביל לכך שאין לנושא התייחסות מספקת, וחדרי המיון הפכו לפצצת זמן מתקתקת שרק הולכת ומחריפה ככל שחולפות השנים. מטופלים שצריכים להישאר לאשפוז לרוב ממתינים זמן רב יותר מאחרים, שכן לא פעם אין בנמצא מקום במחלקות שבהן אמורים להתאשפז. מעבר לעובדה שמצב זה אינו מכבד את המטופלים, הוא גם מהווה גורם סיכון בפני עצמו.
הסיכון בשהות ממושכת בחדר המיון
מטבע הדברים רבים מהאנשים שמגיעים למיון חולים נאלצים להמתין כמה שעות לכל הפחות. בעונת השיא כמו החורף, העומס רק גובר וחוסר המקום במחלקות מאריך את זמן ההמתנה במיון במידה משמעותית. לא פעם להמתנה זו יש גם השלכות: מחקר שנערך בבית החולים רמב”ם מצא כי ככל שזמן ההמתנה במיון עולה, כך עולה גם שיעור התמותה של המטופלים. העומס על חדר המיון ללא ספק מסוכן, ולמרבה הצער, חולים קשים שנמצאים בסיכון וממתינים זמן רב יותר במיון כתוצאה מחוסר מקום במחלקות, עלולים לשלם על כך, גם בבריאותם ואף בחייהם.
חשיבותו של אבחון מהיר
מטרתו של חדר המיון היא לספק שירותי רפואה דחופה לכן ישנה חשיבות מכרעת למהירות האבחון ומתן הטיפול הרפואי, כל שכן למידת מקצועיותו של הצוות הרפואי. לעיתים אף חיי אדם יהיו תלויים בכך. תורים ארוכים מובילים גם לטיפול מאוחר ולעיתים עולות גם תלונות על אבחון וטיפול שאינם מיטביים. זאת לצד היעדר ציוד מתקדם ומודרני, כל שכן בסיסי (מחסור במיטות ועמדות טיפול). עומס היתר במחלקות האשפוז נגרם גם לא פעם מהפניות מיותרות של מטופלים למיון, על אף ולמרות שקיימת חלופה טיפולית זמינה.
מענה לא מותאם לאוכלוסייה מזדקנת
מחסור בכוח אדם, במיטות ובעמדות טיפוליות אינו מותאם לאוכלוסייה מזדקנת, שכן אין מספיק רופאים שיטפלו באוכלוסייה זו. המערכת הנוכחית אינה ערוכה להזדקנות האוכלוסייה ולעליית חלקם היחסי של המבוגרים בתוכה, מה שעתיד להתרחש בשנים הבאות. שינויים דמוגרפיים אלו עלולים להציב את המערכת בפני אתגר לא פשוט, שכן אנשים מבוגרים הנם צרכנים גדולים של מערכת הבריאות. בנוסף הפתרון אינו נראה באופק, שכן שיעור הרופאים לנפש רק יורד, כמו גם שיעור האחיות. יותר מכך גם אוכלוסיית הרופאים מזדקנת בהתאם, מה שרק יעצים את המחסור בכוח אדם רפואי.
שילוב טלרפואה בענף הרפואה הציבורית
מעבר לשימת דגש רב על תחום הרפואה המונעת וניהול אורח חיים יותר בריא, אחת הדרכים להקל על העומס במחלקות המיון והאשפוז ולוודא שהמטופלים יקבלו את הטיפול המיטבי בזמן המהיר ביותר היא טלרפואה. תחום הטלרפואה התקדם מאוד בשלושת העשורים האחרונים ומציע חלופה מצויינת לתורים הארוכים, למחסור במיטות, לחוסר באנשי צוות ועוד. שימוש בטלרפואה מקצר את זמן ההמתנה במיון, מונע אשפוז שלא לצורך, מקצר את זמן התגובה ואת מהירות הקליטה בבית החולים. כמו כן הוא מקדם מעקב, ניטור ופיענוח בבית ומקטין מקרים של אשפוזים חוזרים.
כיצד מתגברים על האתגר? התשובה פשוטה: מנוי שחל
כיום קופות החולים מוכנות לסבסד מנוי בשחל עבור חולים הסובלים מאי ספיקת לב ומחלות כרוניות. מנוי בשחל מציע יתרונות רבים עבור חולים שבכל רגע נתון יכולים להגיע למצבים בריאותיים קריטיים. הצוות הרפואי של שחל עוקב אחרי המנויים מרחוק באמצעות מכשירי טלרפואה מתקדמים. במקרה חירום הצוות הרפואי במוקד נחשף תוך שניות בודדות להיסטוריה הרפואית של המנוי, עורך השוואה בין ממצאים על ידי ציוד רפואי מתקדם ויכול לזהות חריגות אשר דורשות התייחסות מידית. במקרים מסוימים הצוות יכול להתריע למנוי על חריגות עוד לפני הופעתם של תסמינים.
קיצור זמני ההמתנה והאבחון
ב- 88% מהמקרים בשח”ל מצליחים לטפל בבעיה באמצעות המוקד הרפואי ואף ללא הזנקת ניידת טיפול נמרץ לביתו של המטופל. במוקד שח”ל יש ציוד רפואי מתקדם לרבות מכשירי אק”ג ולחץ דם שמשדרים ממצאים רפואיים למוקד תוך שניות בודדות. המוקד הרפואי מאויש בצוות מקצועי ומיומן בעל הכשרה ייעודית שעוקב ומפענח את התוצאות במהירות ובכך מספק שירות מציל חיים. ב- 10% מהמקרים שבהם כן מוקפצת ניידת טיפול נמרץ לביתו של המטופל, רק 5% יגיעו למיון בפועל. 5% מהמקרים מטופלים בבית ואלו שכן מגיעים למיון מלווים בצוות הרפואי של שח”ל (רופא ופרמדיק) לכל אורך הדרך ועד שמקבלים טיפול מצוות חדר המיון.
קבלת טיפול רפואי מהיר יותר
מידע רפואי ואבחון מקדים מקצרים את זמן ההמתנה, מאפשרים לצוות בחדר המיון לראות את התמונה המלאה ובמצבים הדחופים – לקדם בכך את מהירות הקבלה והטיפול בחדר המיון. ולחסוך בכך זמן יקר.
אי אפשר להתעלם מהיתרונות
סיבות רבות מובילות לעומס בחדרי המיון ומחלקות האשפוז. מוקד שחל זמין למנויים סביב השעון עם צוות רפואי מומחה וציוד מתקדם. במידה ואצל מנוי שחל עולה חשד, ולו הקל שבקלים, לאירוע בריאותי, הוא יוצר קשר באופן מידי עם המוקד ומקבל מענה רפואי מיידי והולם.
שירותי הטלרפואה, ובכלל זה מנוי בשחל, מסייעים לחולי לב ולחולים כרוניים ומספקים מענה לבעיית הזדקנות האוכלוסייה שאין לה מענה כיום במערכת הרפואית. בנוסף הם מונעים אשפוזים מיותרים, מקצרים את זמני ההמתנה והקבלה במיון, מאפשרים חזרה מהירה לשגרה לתת מענה מהיר לאירועים חריגים ובכך להציל חיים.