הערכת הכושר הגופני בתוכנית בריאות הלב

לאיזה רמת כושר אנו צריכים להגיע כדי לחיות בריא?
ומה משמעות המושגים קליטת חמצן, METS וקלוריות?
ד"ר ירון גרשוביץ, פיזיולוג מומחה במאמץ ושיקום לב. מנכ"ל "פרולייף, מכוני שיקום לב, כושר והרזיה.

כדי לשמור על בריאות הלב אנו נדרשים לשמור על משקל גוף תקין, לאכול בריא ולעסוק בפעילות גופנית אירובית.

פעילות גופנית אירובית כוללת הליכה, ריצה קלה, שחיה, אופניים או חתירה.

פעילות אירובית שומרת על הלב וכלי הדם ע"י כך שהיא משפרת את קליטת החמצן בגוף.

 

החמצן חשוב לנו כי הוא המדד לרמת האנרגיה שלנו. הוא זה שמאפשר לשרירים לפעול ולכן משפיע על כושרנו הגופני.

כמו כן החמצן מפרק את השומנים העודפים בדם (שומנים העשויים לחסום את העורקים) ואת השומנים ההיקפיים (שהצטברו כתוצאה ממאזן קלורי חיובי).

לפיכך, חשיבות הפעילות האירובית לבריאות היא בכך שהיא משפרת את קליטת החמצן בגוף.

ככל שאדם מסוגל לספק כמות נאותה של חמצן לפעילותו, כך משתפר מצב בריאותו ואיכות חייו.

לטבלת הוצאת אנרגיה בפעילויות שונות לחץ כאן

כמות החמצן שאדם מסוגל לקלוט מושפעת מיכולת הלב לספק את כמות החמצן הנדרשת

(חוזקו של הלב) ומיכולת הגוף לקלוט את החמצן (גוף רזה ושרירי מסוגל לקלוט חמצן הרבה יותר טוב מגוף שמן).

כמות החמצן שאדם מסוגל לצרוך בדקה במאמץ מירבי מוגדרת: צריכת החמצן המירבית של אותו אדם.

זהו המדד הטוב ביותר לקביעת יכולת אירובית. כך, למשל, אדם ממוצע מסוגל לקלוט במאמץ מרבי כ 2-3 ליטר חמצן לדקה ואילו ספורטאי מסוגל להגיע בשיא המאמץ לקליטת 5-6 ליטר חמצן לדקה.

כדי לפשט את הנושא, ניתן לבטא את ערכי צריכת החמצן או ההוצאה הקלורית במאמץ בערכים של כפולות המאמץ (כלומר, "פי כמה" אנו פועלים קשה יותר, מתאמצים וצורכים יותר חמצן וקלוריות  יחסית למצב של מנוחה).

ניתן לראות בטבלה כי בהליכה במישור במהירות 6.4 קמ"ש הכפלנו את צריכת החמצן והשריפה הקלורית פי 4.6 יחסית למנוחה, ובריצה במהירות 12.8 קמ"ש, הכפלנו את צריכת החמצן והשריפה הקלורית פי 3.2 יחסית למנוחה. הכפולות של צריכת החמצן בפעילויות שונות, נקראות בשפה המקצועית metabolic equivalent  או בקיצור – METS.

לטבלת רמות כושר גופני ביחידות של METS  לחץ כאן

כשאדם אינו מסוגל לעסוק בפעילות שוות ערך ל 6 METS , אזי כושרו הגופני לקוי. ספורטאים אירוביים מסוגלים להגיע לפעילות בעוצמה של 15 METS ויותר. בתוכניות שיקום הלב אנו שואפים שהמשוקם יצליח לפעול בעוצמה של 8 METS ויותר. שיהיה לכולנו בהצלחה במשימה לשיפור הכושר הגופני …

הכותב:

ד"ר ירון גרשוביץ, פיזיולוג מומחה במאמץ ושיקום לב. מנכ"ל "פרולייף,מרכזי החלמה ומכוני שיקום לב.

מרכזי בריאות לשיקום לב – רעננה 09-7705041 , חולון- 077-7882288, נתניה – 09-8856667

מידע נוסף בנוגע לפעילות גופנית נכונה לבריאות הלב, מצוי באתר החברה

לקריאת מאמרים נוספים בנושא פעילות גופנית

להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן


להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן

תגובות סגורות.