רכיבה על אופניים הפכה בשנים האחרונות לאחד מענפי הספורט הפופולאריים בישראל.

מה הם היתרונות בספורט זה ועל מה יש להקפיד.



פרופ’ אורי רוזנשיין, מומחה לקרדיולוגיה התערבותית ומנהל מחלקה קרדיולוגית במרכז רפואי "בני ציון", חיפה
מתוך מגזין פעימות און ליין, מאי 2008

בשנים האחרונות חלה עלייה מרשימה במספר האנשים בישראל ובעולם המערבי כולו שהפכו את הרכיבה על אופניים לא רק לחלק משיגרת חייהם אלא בעיקר לפעילות הגופנית המועדפת עליהם. הסיבות לכך הן מגוונות החל ממצוקת חניה בערים מרכזיות ועד למעורבות בספורט אתגרי. אך תהיה הסיבה אשר תהיה על עובדה אחת אין מחלוקת. רכיבה על אופניים בצורה מבוקרת נכונה ובטיחותית יכולה לשפר את איכות החיים ואת הבריאות של כולנו ומחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות, חלקם בשיתוף עם אגודת הלב האמריקנית, מצאו כי רכיבה על אופניים בתדירות של כ 4 פעמים בשבוע למשך של כ 30-60 דקות, משפרת את כושר הלב והריאות ומפחיתה משמעותית את הסיכוי לחלות במחלת לב.

אז הנה כמה סיבות מדוע רכיבה על אופניים טובה לבריאותנו וגם כמה עיצות כיצד לעשות זאת בצורה הנכונה :

רכיבה על אופניים מפעילה מערכות שונות בגופנו באופן אירובי ואנאירובי וביכולתה לשפר את הכוח, הסיבולת ואת כושר לב-ריאה. מחקרים רבים הוכיחו שרכיבה קבועה ומבוקרת (כל אחד ואחת על פי מצבו הבריאותי ויכולותיו) משפרת את הכושר הגופני.

הרכיבה סדירה תסייע למנוע את המחלה הנפוצה ביותר החברה המערבית – התסמונת המטבולית – שילוב של השמנה, יתר לחץ דם וסכרת.

רכיבה מפחיתה את הסיכוי ללקות בטרשת העורקים מכיוון שפעילות גופנית מורידה רמות הכולסטרול ומעלה את היחס שבין הכולסטרול הטוב (HDL) לכולסטרול הרע (LDL), מורידה את קרישיות טסיות הדם בנוסף להשפעות המיטיבות על התסמונת המטבולית.

בטווח הארוך, רכיבה על אופניים עוזרת בהפחתת הסיכון למוות בגיל צעיר יחסית ומגינה מפני כמה מגורמי המוות השכיחים ביותר – לב, כלי דם, שבץ מוחי וסרטן.

סיכונים מזיהום אוויר – רוכבי אופניים סופגים רמות נמוכות יותר של זיהום אוויר מפליטות מכוניות מאשר אנשים אחרים שמשתמשים בדרכים.

כמו כל פעילות גופנית, הרכיבה משפרת את הההרגשה הכללית ומפחיתה סטרס. היא מעלה את רמת האנרגיה, תורמת לשינה טובה יותר ומשפרת את הבריאות הנפשית.

הרכיבה מעלה את קצב חילוף החומרים, דבר שמסייע בהרזיה. בנוסף, שורפים יותר קלוריות, מפני שניתן להמשיך בפעילות זמן רב יותר לעומת פעילויות כמו ריצה.

זהו ספורט ידידותי לגוף, יחסית, במיוחד לברכיים.

לפני שעולים על האופנים
אמנם רכיבה על אופניים ממולצת לכולנו מהסיבות שתוארו לעיל אך יחד עם זאת לכל אחת ואחד מאיתנו יש יכולות ומגבלות רפואיות ופיסיולגיות שונות. לכן בטרם נעלה על האופנים מומלץ לפנות תחילה אל הרופא המטפל ולברר עימו לא רק מה מומלץ לנו ומה לא אלא בעיקר להעזר בו לשם קבלת הנחיות לגבי ביצוע פעילות גופנית. התחלת פעילות גופנית באופן לא מבוקר עלולה להיות מסוכנת ויכולה להגדיל משמעותית את הסיכוי לאירוע לבבי. על אלו יש להוסיף כמובן חבישת קסדה בכל רכיבה והקפדה על שתיה מספקת במהלך הרכיבה. לכך מומלץ להוסיף גם משקפי שמש כדי להגן על העיניים מפני קרינת שמש וחדירת גופים זרים, חבישת כובע בימי הקייץ וגם שימוש בקרם הגנה. אלו מאיתנו האוהבים לרכב גם בשעת ערב או לילה חייבים להצטייד גם באמצעי זהירות לרכיבה בחשיכה כגון בגדים בהירים, מחזירי אור, פנס קדמי.

והחשוב מכל ! לא להגזים ולהיות קשובים לגוף.  

לקריאת מאמרים נוספים בנושא פעילות גופנית

להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן


להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן

תגובות סגורות.