רבות ונפלאות כבר נכתב על השימושים הרבים כמו גם על התועלת הרפואית והבריאותית של השום.

נאמר עליו שהוא אנטיביוטי, נוגד סרטן, מפחית כמויות כולסטרול ושומן בדם, מעלה כולסטרול "טוב" ומפחית כולסטרול "רע", מונע קרישיות-יתר בדם ומעורר מערכת חיסונית. הכל נכון אבל תחילה, אולי כדאי לעשות קצת סדר בדברים.
מאת : ליאורה חוברה

השום שמתבל לנו את המזון נחשב צמח מרפא מאז קדמת דנא ומחקרים הנערכים כיום מראים כי אכן לשום סגולות מרפא רבות וחלקן אף הוכחו במחקרים מערביים קליניים.

החלק בו אנו משתמשים הוא למעשה פקעת הצמח. הוא מכיל חומרים פעילים רבים וביניהם גופרית, שנותנת לו את ריחו החריף, חלבונים, סלניום, יוד, ויטמינים A ו – C וחומר בלתי פעיל הנקרא אלין, שהופך בזמן החיתוך של השום (בסכין או בשיניים) לחומר פעיל הנקרא אליצין. האליצין נחשב לבעל רוב סגולות המרפא. חומר זה נהרס במהירות רבה ואף על פי כן, תכונות המרפא שלו לא בהכרח אובדות בתהליכי ההכנה שונים.
מכאן אנו מסיקים שבכל זאת, סגולות המרפא של השום מקורן גם בחומרים אחרים.

שימושים רפואיים –

הורדת לחץ דם – תכונתו זו של השום הוכחה במחקרים רבים. השום מחקה פעולה של חומר מסוים בגוף, התורם להורדת לחץ הדם.

הורדת רמות כולסטרול ואף העלאת רמות הכולסטרול הטוב (HDL) – תכונה זו הוכחה אף היא במחקרים וכיום מומלץ לבעלי רמות כולסטרול גבוהות לאכול שום או ליטול תוספי מזון המבוססים על שום.

דילול הדם – השום מפחית את הצטברות טסיות הדם ובכך מקטין סיכון ליצירת קרישי דם בתוך כלי הדם. בכך דומה פעילותו לאספירין.

חיזוק מערכת חיסון – הוכח במחקרים כי לשום יכולת להגביר את פעילות מערכת החיסון על ידי זירוז יצור לימפוקינים, שהם חומרים פעילים במערכת החיסון.

פעולה נוגדת סרטן – בשל היותו נוגד חמצון חזק מאוד, השום נוגד את פעילותם של רדיקלים חופשיים המגדילים סיכוי לסרטן.

שימושי השום  

שום טרי – אכילת שום בצורתו הטריה היא כמובן הטבעית והמומלצת ביותר. לטיפול אפקטיבי ביתר לחץ דם או כולסטרול, יש לאכול שן שום טרייה ביום. חשוב לחתוך או ללעוס את השום שכן בבליעת שן שום שלא נחתכה,  השום לא אפקטיבי. במצבי הצטננות יש לאכול 5 – 6 שיני שום ביום. אכילת שום מבושל היא פחות אפקטיבית אבל עדיין בעלת השפעה. מומלץ להוסיף שום ככל שניתן לתבשילים (תוך התחשבות בחריפותו ובטעם האישי של הסועדים).

מיץ שום – אפשר לסחוט מיץ משיני השום. במיץ אפשר להשתמש לחיטוי או לטיפול בתולעי מעי למבוגרים.  יש לשתות מיץ מ- 2 שיני שום, 3 ערבים באופן רצוף לפני השינה. להמשיך רק אם יש בכך צורך.

סירופ שום – כדי לייצר סירופ יש לערבב כמויות שוות של שום כתוש ודבש, להשהות בכלי מכוסה  למשך מספר שעות. לסנן ולשמור בבקבוק כהה. לשמור במקרר.

מיצוי שום מרוכז – מתאים במיוחד להורדת רמות כולסטרול גבוהות. כותשים 350 גר’ שום טרי. מוסיפים 200 מ"ל אלכוהול 95%. שומרים במקרר למשך 10 ימים. מערבבים מידי פעם. מסננים ושומרים בקירור. ניתן אף לקנות מיצוי מוכן.

על פי השיטה המסורתית, יש ליטול עם מעט חלב: יש ליטול ביום הראשון 3 טיפות, 3 פעמים ביום ולהעלות בהדרגה כל יום עוד 3 טיפות, עד שמגיעים ל – 25 טיפות, 3 פעמים ביום. ממשיכים במינון זה חודשיים ועורכים בדיקות דם חוזרות לשם בדיקת ההשפעה.

כמוסות שום – מיועדות להורדת יתר לחץ דם ורמות כולסטרול גבוהות. מומלצות למי שלא רוצים לאכול שום או שאינם סובלים את הריח.

אזהרות – למי לא מומלץ השום :

יש לזכור כי השום מכיל חומרים חריפים שעשויים שלא להתאים לכולם.

רצוי להימנע משימוש בשום במקרים של דלקת בקיבה, רגישות או כיב בקיבה. רצי להימנע אף במקרים של צרבת או החזר ושטי (רפלוקס).

לא מומלץ שימוש בשום טרי למי שסובל מחום, הזעות, או לנשים בגיל המעבר הסובלות מגלי חום.

לפי הרפואה הסינית, אכילת שום טרי אינה מומלצת למי שסובל מהיפראקטיביות או הפרעות קשב וריכוז.

לא מומלץ לצרוך שום בכמויות גדולות או להשתמש בתכשירים מכילי שום במינונים גבוהים במהלך ההיריון.

אכילת שום או נטילת תכשירים מבוססי שום אינן מומלצות  בהנקה, מכיוון שהחומרים החריפים שבו עוברים לחלב ועשויים  לגרום לגזים או אי נוחות במערכת העיכול לתינוק.

הכותבת היא דיאטנית קלינית M.Sc.  ומטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא

להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן


להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן

תגובות סגורות.