את השומשום כולנו מכירים בעיקר מהטחינה מהחלבה או מהממתקים אך מעטים יודעים שמדובר במרכיב תזונה חשוב בעל יתרונות בריאותיים נפלאים. אם רק יודעים כיצד לצרוך אותו כמו שצריך.


מאת : שלי ראכמוט – דיאטנית קלינית B.Sc.דיאטנית בבית החולים שיבא ובקופות החולים.
מתוך מגזין פעימות און ליין אוגוסט, 2008

ספק אם מישהו מאיתנו שאינו תזונאי או רופא יזהה את השם המדעי Sesamum indicum. כן, כך מכונה השומשום בספרות המקצועית. מדובר בצמח חד שנתי שמקורו בארצות אסיה הטרופית אך כיום הוא גדל גם במדינות רבות באסיה ובאפריקה. ישנן עדויות שכבר לפני 4000 שנה, הוגש השומשום בליווי יין כמטעם בפני מעמדות האצולה אך כיום ניתן למצא אותו כמעט בכל בית. ההיסטוריון הורודוטוס מדווח על גידול שיטתי של שומשום כבר לפני 3,500 שנה באזור נהרות הפרת והחידקל, אז שימש השומשום לייצור שמן.

גרעין השומשום היה מוכר גם לפני הספירה, אז השתמשו בו למטרות רפואיות, קולינאריות ולהכנת יין וברנדי ובתרבות הסינית נעשה שימוש יומי בגרעין השומשום כדי לשלוט בפעולות הגוף והמח.

יתרונות השומשום והשימושים השונים בו:
גרעין השומשום משמש למאכל , להכנת תבלינים ולמיצוי שמן בישול . משומשום מפיקים גם טחינה, חלבה , שמן ,ממתקי- שומשום וכמרכיב בלחמים. בגרגרי שומשום קלויים משתמשים גם לתיבול סלטים ולזרייה על מאפים כגון בורקס כעכים ועוד. ישנם מספר זנים לשומשום אך המוכר ביותר באזורנו הינו השומשום הלבן שלו.

יתרונות בריאותיים רבים: כ-85% מן השומן בשמן השומשום הינו שומן בלתי רווי, המצוי בטחינה ובחלבה. השומשום מכיל גם חומצה אולאית, המסייעת בהורדת רמת הכולסטרול הרע בגוף (LDL) וגם חומצה לינולאית – חומצת שומן חיונית לאדם, מקבוצת אומגה 6. זרעי השומשום הינם מקור טוב למגנזיום וסידן. כמות הסידן בשומשום גדולה פי 3 מאשר בחלב. בנוסף גרעין השומשום עשיר בחלבון, נחושת,אשלגן, זרחן, ברזל,חומצה פולית ויטמיןB3 A ,B1,B2, ניאצין, לציטין, חומצות אמינו, וכאמור גם חומצות שומן בלתי רוויה החיוניות לגוף וסיבים תזונתיים. על כל אלו יש להוסיף גם את העובדה שבזרעי השומשום יש אנטי – אוקסידנט SESAMIN . רכיב רב עוצמה שעשוי למנוע ספיגת כולסטרול ולהקטין את יצירתו בכבד. חומצות השומן החיוניות הנמצאות בשומשום משמשות לתפקודים חשובים ביותר בגוף החל מהמח ומערכת העצבים וכלה במערכת החיסון. בבישול ניתן לייצר טחינה גם משומשום מלא בתהליך בו השומשום נטחן יחד עם קליפתו , דבר שמעניק למוצר ערכים בריאותיים נוספים. היתרונות הטמונים בשומשום המלא (עם הקליפה) הם בעובדה שהוא מכיל כמות גדולה יותר של סיבים וסידן. הבעיה היחידה היא שבקליפת השומשום יש חומצה אוקסאלית העלולה להותיר טעם מעט מר אך כיום כבר נמצאה הדרך להתגבר על טעם הלוואי המר.

צריכה נבונה של שומשום משפרת את כמות הסידן בגוף החיוני לבניית וחיזוק העצם אצל ילדים ומבוגרים, ולמניעת אוסטאופורוזיס:100 גרם טחינה מספקת 70% מכמות הסידן היומית המומלצת לנשים וחצי מכמות הסיבים התזונתיים. הסיבים התזונתיים שבשומשום תורמים, בין היתר גם לשיפור תהליך העיכול, מורידים את הסיכוי לחלות בסרטן המאי הגס. השומן הבלתי רווי בשומשום בריא לגוף, מכיל ויטמין E ונוגדי חמצון, המסייעים לעיכוב תהליכי הזדקנות הגוף והברזל חשוב בעיקר לשמירה על רמת ההמוגלובין בדם ולמניעת אנמיה.

הטחינה החלבה והממתקים
טחינה הינה למעשה 100% שומשום טהור. גרעין השומשום נשטף ונקלף ונטחן. הודות ליתרונותיו של השומשום גם החלבה וגם הטחינה, נחשבים למזון בריאות. במקרה של החלבה ולמרות שמדובר בחטיף עתיר קלוריות היא נחשבת לממתק בריא-עשירה בברזל,סידן,מגנזיום ,אשלגן ושומן בלתי רווי. ניתן גם לקחת טחינה בבית ולזלוף עליה מעט דבש וכך לקבל חלבה. לחובבי החלבה המקפידים על הגיזרה ניתן לקנות חטיפי חלבה קטנים באריזות הרמטיות. לרשותם של אלו הנדרשים לשמור על רמות הסוכר עומדת ה"חלבה לייט" המכילה כמות קטנה יותר של פחמימות.

בכל הנוגע לחטיפי השומשום למיניהם, יש לשים לב שבשוק קיימים מספר סוגים וחלקם עתירי קלוריות וסוכר. למעשה חלק לא קטן מהחטיפים המתועשים אינם עשוים משומשום מלא ומשכך אינם איכותיים ולכן הם מומלצים פחות.

שומשום ואלרגיות
חשוב לציין כי שומשום נחשב לאלרגן שכיח. שכיחות האלרגיה למזון בישראל היא כ-1.5%, והחומר השכיח הגורם לתגובה האלרגית הוא דווקא השומשום. מחקר שנעשה בארץ מצא כי שכיחות האלרגיה בישראל לשומשום גבוהה פי ארבע מזו שבארצות מערב אירופה וארה"ב . (שם הגורם האלרגני הנפוץ ביותר הינם הבוטנים).הסיבות לכך, הן מידת החשיפה של הפעוטות לשומשום. בישראל נוהגים הורים רבים להוסיף טחינה או חלבה העשויות משומשום למזונו של הילד, כדי להעשירו באנרגיה ובברזל. גם סלטי חומוס מכילים כמויות גדולות של טחינה, וילדים רבים גם אוכלים עוגיות ובייגלה המכילים שומשום.

לסיכום ניתן לומר שהשומשום הינו מזון בעל סגולות טובות .צריכתו במוצרי מזון כגון טחינה, חלבה וכו’ מומלצת לכלל האוכלוסיה בפרט למי שסובל מאנמיה,כולסטרול גבוה, אוסטפרזיס , מתבגרים וילדים (הזקוקים לכמות סידן יפה), ולסובלים מעצירות (מועשר בסיבים).

למידע נוסף על תזונה בריאה וקבלת ייעוץ תזונאי אישי ניתן לפנות אל שלי ראכמוט בטלפון : 052-5250632

להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן


להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן

תגובות סגורות.