"משנכנס אדר, מרבים בשמחה"

מאת: ענת ענבר דור, יועצת לאורח חיים בריא בתכנית המומחים שלנו.

מזונות, תפקידם להזין את הגוף והנפש.
למזון השפעה עצומה על תפקודן של כל מערכות הגוף (חיסון, עיכול, אנדוקרינית, עצבים ועוד).

במאמרים שאני כותבת ניתן ללמוד את חשיבותם והשפעתם של המזונות.
הפעם אתייחס להשפעת המזון על המצב רוח, כיצד מזונות יכולים להעלות מצב רוח? או לחילופין להוריד. המידע רחב ומקיף יותר מאשר זה אשר אני מעלה פה בקצרה.

כיצד מזון יכול לגרום לשינויים חדים במצבי הרוח? עצבות? עצבנות?

סוכר! קופאין! תוספים שונים למזונות מעובדים! מרכיבים כאלו ואחרים הינם למעשה מרכיבים ממכרים.
יש להם השפעה ממכרת בגוף כמעט כמו של כל סם אחר.
ולכן אנשים שזקוקים "לפחמימה הריקה= סוכר" באופן קבוע ותדיר, ריבוי כוסות קפה, חטיפים מעובדים.

גורמים לשינויים דחופים במצב הרוח, גורמים ל"גזילת" מרכיבים חיוניים כמו ויטמינים ומינרלים שונים מהגוף ובכך גם לפגיעה במערכת העצבית ולירידה במצב רוח לאורך זמן.
ככל שיותר "מכורים" וככל שיותר פוגעים במאגרים התזונתיים החיוניים בגוף, כך עולה ההתמכרות מצד אחד ושינויי מצבי הרוח, העצבנות, העצבות מצד שני.
לכן מרכיבים אלו, גם אם נותנים את האשליה הרגעית שמעלים מצב רוח, לאורך זמן ובצריכה גבוהה מורידים מצב רוח ומעלים עצבנות!

אלו מזונות ורכיבים תזונתיים מאזנים ומעלים מצב רוח?

ראשית מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך (עלייה איטית והדרגתית של סוכר בדם),
נתון זה למעשה הינו הבסיס, כיוון שעלייה איטית של סוכר מאפשרת שכל שאר התהליכים יקרו ביעילות ובצורה הנכונה.
מזונות שעשירים בסיבים תזונתיים ולא מעובדים לרוב גם בעלי אינדקס גליקמי נמוך- ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וגרעינים.

מתוך משפחת הדגנים – השיבולת שועל מצטיינת יותר בשל מרכיביה באיזון מערכת העצבים
וכן בשיפור השינה בלילה.

במשפחת הקטניות – החומוס ידוע ביכולתו התורמת להעלאת מצב רוח, בגלל מכלול מרכיביו. בהמשך אפרט.

במשפחת האגוזים- אגוז המלך  מצטיין גם באיזון מערכת העצבים והעלאת מצב הרוח בגלל מכלול מרכיביו.

בפירות- הבננה, האבוקדו, פסיפלורה ועוד. (מאוד חשוב באכילת פרי שמכיל רמות סוכר גבוהות לצרף ירק ירוק או אגוז ביחד איתו)

מצב רוח והצורך בסרוטונין, B12, אומגה 3 ויטמין D

סרוטונין הינו נוירוטרנסמיטר חשוב בהעלאת מצב הרוח, השפעתו נחקרה גם על תחושת התיאבון, הכאב ועוד…
סרוטונין מורכב מחומצת האמינו (חלבון) טריפטופאן ומספר ויטמינים. את הטריפטופאן יש לצרוך ממזונות. בכדי שהטריפטופאן אכן יכנס את ה-B.B.B (Blood-Brain Barrie) , מחסום דם-מוח, ליצירת הסרוטונין, יש לצרוך דווקא מזונות פחות חלבוניים אך מצד שני לא רק פחממתיים. לכן מזונות שקיים בהם הטריפטופאן ויש בהם השפעה טובה על יצירת הסרוטונין הם, כדוגמת: הבננה, אננס, תמרים, אגוז המלך, החומוס (קטניה או כממרח בייתי), קוטג’ ועוד.
לכן ד"א, ההמלצה שלי לאכילת תמר+ אגוז מלך טובה ותורמת גם לאיזון מצב הרוח.

ליצירת הסרוטונין חשוב גם ויטמין B6 ומגנזיום ולכן שילוב אגוזים ומזונות מלאים אחרים נכנסים פה לתמונה וחשובים. למשל ממרח חומוס בייתי שמשתלבת בו הטחינה נותן מכלול יותר גדול של מרכיבים ליצירת הסרוטונין. אגוזי קשיו, שקדים למשל גם עשירים במגנזיום ולכן גם שילובם, כמו מזונות נוספים יועיל ליצירת הסרוטונין, אין ספק שעיקרון המגוון במזונות, להם הגוף זקוק לתפקוד תקין, משפיע גם בנושא המצב רוח!

לוויטמין B12 וחומצה פולית גם כן השפעה חשובה על מצב הרוח, לכן חשוב לבדוק רמות B12 , בכדי להבין האם ישנה ספיגה טובה של B12 במערכת העיכול.  ויטמין זה ניתן לקבל ממזונות מהחי ובמזונות מהצומח כמו אצות ים ובמזונות שעברו תהליך התססה של חיידקים פרוביוטיים כמו כרוב כבוש, מיסו, טמפה . חומצה פולית יש לדוגמא ב: תרד, לפת, שעועית, אפונה, גרעיני חמניות ועוד.

אומגה 3, הינה חומצת שומן חיונית עם השפעה למעשה על כל תא ותא בגוף והשפעה חשובה מאוד גם על מערכת העצבים, הרגעה והעלאת מצב הרוח. אומגה 3 נקבל במזונות לא מעובדים (ח. שומן שמתחמצנת יחסית מהר בחום ובאור), כמו: אגוזי מלך, זרעוני צ’יה, פשתן טחון טרי, דגים מסויימים, גרעיני דלעת.

ויטמין D  נמצא גם כן כמשפיע על מצב הרוח, ניתן למצוא אותו במזונות מהחי ומעט בפטריית הפורטבלו, ובירקות ירוקים. חשיפה נכונה לשמש תעלה את הוויטמין D  וכן תתרום למצב רוח.

גם לשוקולד מריר איכותי בכמות נאותה כשילוב נכון בתפריט מגוון יש השפעה טובה ונכונה על שיפור מצב הרוח.

מצב הרוח הינו חשוב ביותר, לבריאות הנפשית ולמניעת מחלות פזיות גם כן.

תהליכים של שינוי דורשים מצב רוח יציב וטוב ולכן כחלק מהשינוי לאורח חיים בריא והתרומה לבריאותכם הקפידו לשלב את המזונות שיש להם השפעה על מצב רוח טוב ויציב.

ביחד עם הליכה (ספורט) וחברה נעימה.

חיוך הינו קו עקום שמיישר כל דבר! לחיי החיוניות והשמחה!!!

 

 




להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן

תגובות סגורות.