מחקר עדכני מגלה כי האמריקאי הממוצע צורך היום 20% יותר סוכר מבעבר, ומגלה כיצד ניתן להפחית בצריכתו

מאת: רועי שני

הסוכר מתגנב לו בשקט להמון מהמזונות שאנו אוכלים: רטבים לפסטה, רטבים לסלטים, תבשילים, מים מינרלים בטעמים וכמובן ממתקים. המצב כה חמור עד שכמעט ואי אפשר לשלוט בכמות הסוכר שאנו צורכים.

מחקר חדש חושף כי למרות התפתחות שוק ה"דיאט" והממתיקים המלאכותיים – האמריקאי הממוצע צורך כיום כמעט 20% יותר סוכר בהשוואה ל-1970.

מהמלצות המחקר עולה כי כמות הסוכר היומית המקסימלית המומלצת לנשים היא 6 כפיות ולגברים 10 כפיות.
לדברי החוקרים, במידה והאמריקאים היו מאמצים את ההמלצה החדשה – הם היו מפחיתים את תצרוכת הסוכר היומית שלהם ביותר מ-70%.

"אנו יודעים כי משקאות ממותקים הם המקור העיקרי לעודפי הסוכר הנצרך, והיינו מאוד מעוניינים להעלות את הנושא הזה  לסדר היום הציבורי" אומרת החוקרת הראשית ד"ר רחל ק. ג’ונסון.

מעבר למשקאות ממותקים, מגדיר המחקר עודפי סוכר כסוכר המוסף למוצרים או שאינו טבעי, כמו במזונות מעובדים, דגני בוקר, עוגות ועוגיות ואפילו ברטבים מוכנים לעוף ולבשר. ג’ונסון טוענת כי כל אותן קלוריות מיותרות תורמות למגפת השמנת היתר הפושה באוכלוסייה, ושאחראית בין היתר על המגמה העולה של מחלות לב.

"תצרוכת הסוכר הגבוהה נמצאה קשורה למספר בעיות בריאות ובראשן השמנת היתר והשלכותיה", אומרת ג’ונסון, "סוכר קשור ביתר לחץ דם ובעידוד דלקתיות אשר מהווים גורמי סיכון למחלות לב".

מומחי תזונה רבים מברכים על הנחיות תצרוכת הסוכר היומית החדשות, ובינהם המומחה לרפואה מונעת פרופסור דונאלד ד. הנסרוד מ"מאיו קליניק": מנקודת מבט רפואית הסוכר הוא איום משולש: הוא גם עתיר קלוריות, גם נטול כל ערך מוסף תזונתי וגם גורם לנו להימנע מאכילת מזונות מזינים ומועילים".

יחד עם חשיבותה הרבה של ההמלצה החדשה, ישנם גם מומחי תזונה התוהים האם ההנחיות החדשות, בנוסף לכל שאר הנחיות התזונה הקיימות, אכן יתרמו לבריאות הציבור או שמא יגרמו לבלבול נוכח מבול ההמלצות המאפיין את העידן הנוכחי, וכתוצאה מבלבול זה הציבור פשוט יתעלם מהן.

"לא כולם חייבים להגביל את תצרוכת הסוכר היומית שלהם" אומרת פרופסור בת’ קיצ’ין מהמחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אלבמה. "אנשים פעילים פיזית, שאינם סובלים מעודף משקל ושהתפריט היומי שלהם הוא לרוב בריא- לא חייבים להוריד את כמויות הסוכר שהם צורכים. לדעתי יש להתאים את ההמלצות לפי המצב הרפואי האישי ולא לפזר הנחיות כוללניות שרוב האוכלוסייה בין כה מתעלמת מהן", היא אומרת.

למרות הביקורת, ד"ר ג’ונסון מקווה כי ההמלצות של מחקרה יתרמו לצמצום רמת הסוכר בקרב האוכלוסייה בארה"ב, גם אם הציבור אינו מודד את מספר הגרמים של הסוכר הוא צורך בכל יום: "אנו לא ממליצים לדחוק את הסוכר מהתפריט היומי לחלוטין – אנו קוראים לציבור לצרוך סוכר בתבונה", אומרת ג’ונסון

ומוסיפה "נסו לצרוך סוכר רק במזונות שיעשירו את התפריט היומי שלכם, למשל הסוכר המוסף לדגני בוקר מלאים או למוצרי ומעדני חלב שהתחליפים הדיאטטיים שלהם פוגמים בטעם המוצר. כדאי להמנע מסוכר הנמצא במוצרים שאינם תורמים לגוף שלנו, כמו משקאות קלים וחטיפים", מסכמת החוקרת.

להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן


להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן

תגובות סגורות.