התוצאות מדברות
 
מאת: ד"ר מאירה אליצור 
מגזין שחל לרפואת לב מתקדמת, חידושים רפואיים ואיכות חיים, ספטמבר 2006
בעקבות יישום מוצלח של תוכנית ייחודית שנערכה בגרמניה בקרב חולי אי-ספיקת לב, הורחב הטכיפול גם לישראל. 
אלפי חולים הסובלים מאי-ספיקת לב מחוברים למערכות הטלרפואה של שחל.

אי ספיקת לב היא מחלה כרונית המעידה על נזק קודם אשר נגרם ללב ופגע ביכולתו לתפקד כמשאבה יעילה. הלב הפגוע מתקשה לפזר את הדם ביעילות על פי צורכי הגוף. קושי זה עלול להתבטא בסימנים של חולשה ועייפות ובסימני הצטברות נוזלים באיברים שונים. 
כאשר הנוזלים מצטברים בגפיים התחתונות למשל, עלול הדבר לגרום לרגליים בצקתיות ונפוחות, מצב הדורש טיפול, אך אינו מהווה סכנת חיים מיידית. לעומת זאת, כאשר הנוזלים מצטברים בריאות, עלול הדבר לגרום למצב חירום המכונה בצקת ריאות. חולי אי-ספיקת לב מטופלים לרוב בתרופות להקלת העומס על שריר הלב ולחיזוקו.
התרופות יכולות לשמור על החולה מאוזן חלק מהזמן, לפעמים גם רוב הזמן, אולם בהחלט לא כל הזמן

האדם הוא אורגניזם משתנה החי בסביבה משתנה. לחץ הדם שלו משתנה מעת לעת, הדופק משתנה, הפעילות הגופנית משתנה ואפילו התזונה אינה זהה מדי יום. לפעמים צורכים יותר מלח, לפעמים פחות. כל נתון כזה הנו בעל משמעות. גורמים אלה ורבים נוספים תורמים למצבי יציאה מאיזון. 
מצב של יציאה מאיזון יתחיל, בדרך כלל, בצבירת נוזלים בלתי מורגשת, ופעמים רבות יסתיים באשפוז בית חולים. אילו יכלה הרפואה לזהות את אותן נקודות על פני ציר הזמן שבהן החולה מתחיל לצאת מאיזון, ולספק תגבורת לטיפול התרופתי הקבוע, ייתכן והיתה נמנעת החרפה במצב, והאשפוז היה נמנע.
כן. הטלרפואה יודעת לעשות את זה

בתוכנית המעקב של שחל לחולי אי-ספיקת לב, אנו מספקים לחולה מערכת טלרפואה ביתית היודעת לזהות נקודות בהן נוצרת מגמה של יציאה מאיזון. הרעיון פשוט: בבית המנוי מותקנת מערכת ביתית קלה לשימוש המעבירה נתונים דרך קו הטלפון, היישר מבית המנוי אל המוקד הרפואי של שחל. 
המנוי מונחה להעביר נתונים רפואיים. הנתונים מצטברים במחשבי מערכות המוקד של שחל. אם הנתונים הרפואיים המתקבלים מהמנוי חורגים מערכי הבסיס, המערכת יכולה להתריע בזמן אמיתי במוקד הרפואי של שחל. במקרים אלו ייצור צוות המוקד הרפואי קשר עם המנוי, ינחה אותו ויסייע לו להתאזן. הנתונים הרפואיים מועברים, במקביל, למערכת האינטרנט, שם יוכל לצפות במידע עדכני רופאו האישי של המטופל.
לאחר יישום התוכנית במשך קרוב לשלוש שנים, הוכח כי איכות חיי המחוברים למערכת השתפרה באופן ניכר, וכמות ימי האשפוז של חולים אלה הצטמצמה באופן דרמטי.
בתחילת שנת 2005 החלו קופות החולים בגרמניה להשתמש במערכת הטלרפואה של שחל לטיפול באנשים הסובלים מאי-ספיקת לב (CHF). 
בפחות משנתיים הותקנו אלפי מערכות טלרפואה של שחל בגרמניה, וקצב ההצטרפות של אנשים הסובלים מאי-ספיקת לב הולך וגובר.
במקביל, החלה השנה שירותי בריאות כללית, שלמדה את הקורה בגרמניה, לאמץ את מערכת הטלרפואה של שחל, ולחבר אליה בהדרגה חולי אי-ספיקת לב, תוך בחינת שיפור איכות חייהם.
הכותבת היא סגנית מנהלת רפואית שחל ישראל




להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן

תגובות סגורות.