טיפים למתמודדים עם לחץ דם

הכותב: אופיר פוגל, נטורופת מוביל המתמחה במחלות לב וגורמי הסיכון להן, מרפאת שיר"מ במרכז הרפואי "אסף הרופא"

  1. אוכלים ומבריאים
    תזונה עשירה בירקות ופירות קשורה עם ערכי לחץ דם נמוכים ובריאות משופרת. בולטת במיוחד חשיבותם של הסלרי, הבצלים לסוגיהם, העלים ירוקים והשום. נראה כי ברוב המקרים אכילה של שתי שיני שום טריות ביום מביאה לירידה משמעותית בערכי לחץ הדם אצל הסובלים מהבעיה. ומה לגבי הריח של השום? אכילה של פטרוזיליה ולימון לאחר השום יכולה למתן את התופעה.
  2. מלח –האם הוא באמת מזיק כל כך?
    למרות שההמלצה להפחית את צריכת המלח מוכרת ונכונה מיסודה, מעטים מודעים לכך שהפחתת מלח עוזרת רק לכשליש מהסובלים מיתר לחץ דם. ההשערה היא שרק חלק מהאנשים מוגדרים "רגישים למלח" ולכן ייהנו מהורדת לחץ הדם בעקבות הפחתת צריכת המלח. בנוסף, לא כל "מלח" הוא רע. ישנם כיום בשוק מוצרי המלחה המכילים מעט נתרן (שהוא המינרל המזיק שבמלח) והרבה אשלגן, מגנזיום ומינרלים אחרים התורמים לאיזון לחץ הדם. ואם בזה לא די, מומלץ לזכור שרוב הנתרן שאנחנו אוכלים כיום מקורו במוצרים מתועשים כמו חטיפים, מזון מהיר, מוצרי חלב, רטבים מוכנים וכדומה, ולרוב די אם נעבור לתזונה טבעית, עשירה וטרייה יותר ומצב בריאותנו ישתפר בהרבה.
  3.  איזון המינרלים בגוף
    בני האדם הינם בעלי החיים היחידים כיום שאוכלים יותר נתרן מאשלגן בתפריט היומי. חוסר איזון בין שני מינראלים אלה בגוף הוא כנראה אחת הסיבות ליתר לחץ דם ובעיות בריאות נוספות. דרך טעימה ובריאה להחזיר את האיזון לגוף היא לאכול מזונות בריאים העשירים באשלגן. קבוצות המזון המכילות את הרמות הגבוהות ביותר של אשלגן הן הירקות והפירות, ובעיקר עגבניות, תפוחי אדמה בקליפתם, אספרגוס, גזרים, אגסים, בננות ותפוזים. מזונות מומלצים נוספים בהקשר זה הם פולי הסויה וכוסמת.
  4.  זזים ומורידים
    למרות שלחץ הדם עולה בזמן המאמץ הפיזי עצמו, ברור מעל לכל ספק שהנאה מפעילות גופנית סדירה מביאה להורדה מתמשכת ומשמעותית במהלך כל היום. הפעילות היעילה יותר מבחינה זו היא פעילות גופנית אירובית כמו הליכה, שחייה ורכיבה על אופניים. לא צריכים להיות ספורטאים מקצוענים כדי להשיג את היתרונות הבריאותיים שבפעילות, מחקרים מראים שדי בפעילות מתונה יחסית על מנת לשפר בצורה משמעותית את הבריאות.
  5. מגנזיום
    מחקרים מראים כי אנשים האוכלים מעט מגנזיום נוטים לסבול יותר מלחץ דם גבוה. מספר מחקרים מדעיים אף מראים כי לאלה הנוטלים תרופות משתנות (כמו דיזותיאזיד ופוסיד), נטילה יומית של תוספת מגנזיום הביאה לירידה רצויה בערכי לחץ הדם. ההמלצה המתבקשת היא להרבות באכילת מזונות בריאים העשירים במגנזיום כגון: טופו, שעועית, שיבולת שועל, לחם מחיטה מלאה, תירס, סלק, תפוחי אדמה בקליפתם, בננה, אננס, דגי הליבוט ובקלה.
  6. קפאין
    אצל אנשים שאינם רגילים לשתות קפאין, שתיית קפה ותה מביאה לעליה מיידית ומהירה בלחץ הדם. אצל רבים הרגילים לצרוך הרבה קפאין ביום נראה כי ההרגל מעלה באופן מתון וקבוע את ערכי לחץ הדם, ועשוי גם לפגוע באיכות השינה, רמת האנרגיה במהלך היום ועוד. מומלץ לזכור כי קפאין ונגזרותיו נמצאים גם בחלק ממוצרי הקקאו, הקולה והשוקולד. יחד עם זאת, צריכה של 2-3 כוסות עם קפאין ביום כנראה אינה גורמת כל נזק משמעותי לבריאות.
  7. לחץ ולחץ דם
    אחת התגובות הפזיולוגיות המיידיות במצב מתח היא עלייה בלחץ הדם. מאחר שאנשים רבים שרויים במתח במשך חלק ניכר מהיום, ברור כי הדבר אינו תורם לבריאותם. מחקרים מדעיים רבים הראו כי תרגול מתמשך וקבוע של טכניקות הרפייה כגון יוגה, דמיון מודרך ומדיטציה, הביאו להורדה בערכי לחץ הדם ושיפור הבריאות. כל אדם יכול למצוא את השיטה, המדריך או הטכניקה שיעזרו לו להוריד את רמת המתח בחייו.
  8. טבעי יכול להזיק?
    רבים נוטלים כיום תוספי מזון וצמחי מרפא במטרה לשפר את מצבם בריאותם או למנוע מחלות. מעטים מודעים לכך שישנן גם תרופות טבעיות שעלולות להזיק. תרופות טבעיות הכוללות את המרכיבים הבאים עלולות לגרום לעליית לחץ דם: ליקוריץ (שוש קירח), זנגביל, גינסינג ובמקרים נדירים גם גינגקו בילובה.
  9. דגים טובים רק ללב?
    מסתבר שההטבות הבריאותיות מאכילת דגים העשירים בחומצת שומן אומגה 3 מתרבות ככל שנעשים מחקרים רבים יותר בנושא. כיום מסתבר שלא רק שהם משפרים את בריאות הלב, אלא גם עוזרים להוריד את ערכי לחץ הדם. ההמלצה לציבור הרחב היא לאכול כשלוש מנות בשבוע של דגים מומלצים כמו סלומון, סול, הליבוט, בקלה, טונה ורוטבראש. תוספי מזון של שמן דגים מומלצות רק בהנחייה רפואית מאחר ויש להתאים את המינון לתרופות נוספות.
  10. הפחתת נזקי תרופות
    השימוש בתרופות הינו חיוני לשמירה על איזון לחץ הדם במקרים רבים. לתרופות להורדת לחץ הדם, כמו לכמעט כל תרופה, ישנן מספר תופעות לוואי. לדוגמא, תרופות משתנות (דיזותיאזיד, פוסיד וכדומה) גורמות לאיבוד מוגבר של מינרלים שונים כמו אשלגן, מגנזיום וסידן. תרופות ממשפחת חוסמי-בטא (נורמיטן, דרלין וכדומה) עלולות לפגוע ברמות החומר החיוני קו-אנזים Q10. נמצא כי כל החומרים הללו שאובדים עקב התרופות, חיוניים לשמירה על לחץ דם תקין. למזלנו, תחת הנחיה מתאימה, ניתן לדאוג להשלמת החסרים התזונתיים ובכך למתן חלק מתופעות הלוואי של התרופות.

אופיר פוגל, כותב הספר "הלב – המדריך המלא לבריאות ולשיקום" יחד עם פרופ’ קרסו, הוא נטורופת מוביל המתמחה במחלות לב וגורמי הסיכון להן. פוגל מקדיש את רוב זמנו לטיפול והדרכה בנושאי מניעת מחלות לב, טיפול בחולי לב ושיקום לאחר התקף לב, צנתור או ניתוח מעקפים.
פוגל משמש כראש תחום נטורופתיה במרפאת שיר"מ במרכז הרפואי "אסף הרופא" ומעביר הרצאות בבית החולים, באוניברסיטה ובמכללות המובילות בארץ לרפואה משלימה.
מנהל את אתר "המרכז לבריאות הלב"

למאמרים נוספים בנושא תזונה בריאה

להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן




להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן

תגובות סגורות.