טיפים שבאים מהלב: עצות לרכיבה מהנה ובטוחה

 

האופניים הם כלי רב שימושי – הם יכולים לשמש אותנו כדי להתנייד בסביבה הקרובה ביתר קלות, ובמקביל- ליהנות מפעילות גופנית השומרת על אורח חיים בריא ומומלצת לבריאות הלב. מדובר בפעילות זמינה, נעימה וידידותית למשתמש, ובכל זאת, כמו כל פעילות, דורשת התאמה לאורח החיים, מודעות לסכנות או למכשולים  אפשריים, ציוד מתאים והקפדה יתרה על כללי בטיחות. הפעם, בחרנו להביא לכם עצות וטיפים שיהפכו את הרכיבה לנעימה ובטוחה יותר, יבטיחו שגם אתם תישבו במהירות בקסמו של הספורט הפופולארי הזה, שיכול  לשפר את איכות החיים שלנו בכל כך הרבה דרכים.

בשנים האחרונות גוברת הפופולאריות של ספורט הרכיבה על אופניים, ואין זה מפתיע, זו היא אכן פעילות נעימה וידידותית, המתאימה לכולם. הרכיבה מתאימה למתאמנים בכל גיל  וכמעט בכל מצב גופני, מאפשרת לפתח מהר יחסית את הכושר, ולחוות סיפוק והתקדמות.

הרכיבה על אופניים בריאה יותר מריצה ומפעילויות אירוביות שונות

מכיוון שמשקל הגוף נישא על ידי האופניים, ולכן במהלך הפעילות לא נגרמים לשלד ולמפרקים זעזועים חזקים. עובדה זו הופכת את ספורט הרכיבה למתאים במיוחד לאנשים מבוגרים יותר. עם זאת, הדיווש הוא פעילות מונוטונית החוזרת על עצמה ומפעילה את שרירי ומפרקי הגפיים בטווח מאוד מצומצם ומוגדר. זה עלול ליצור עומסים מצטברים על המפרקים והשרירים.

 חשוב להקפיד על טכניקת רכיבה נכונה

מומלץ להתייעץ עם מאמן, אורטופד או אפילו עם רופא המשפחה, ולוודא שתנוחת הרכיבה נכונה ועם מעט מודעות והבנה להבטיח רכיבה בטוחה גם לטווח ארוך. בנוסף, הרכיבה על אופניים אמנם נעימה ומעייפת פחות מפעילויות אחרות, אך עם זאת השרירים מתאמצים ומתחזקים. לכן כדאי לבצע מתיחות וחימום של השרירים לפני הרכיבה, ומתיחות ושחרור לאחריה.

ליקויים בכיוון ובהתאמת האופניים לרוכב, הם מתכון לפציעות

חשוב מאוד לדאוג שהאופניים מכוונות נכון, בהתאם למידות ולפרופורציות של הרוכב. מושב האופניים צריך להיות מקביל לגבול העליון של האגן.  בעת הרכיבה, כאשר הפדל נמצא בתחתית הסיבוב, הרגל צריכה להיות כמעט ישרה- כאשר הברך בזווית כהה של כ- 170 מעלות. כדאי לעבור בחנות אופניים לצורך בדיקה שגרתית של תקינות הבלמים, הצמיגים וההילוכים, לזהות רעשים וחריקות ולטפל בהם. באותה הזדמנות מומלץ מאוד לבקש מאיש השירות לכוון את האופניים, ולהתייעץ בנוגע לאופן הכיוון הנכון והבטיחותי ביותר.

אז כמה לרכוב ומתי?

רכיבה מתונה של 40 דקות 3-4 פעמים בשבוע כבר יוצרת הבדל של ממש, משפרת את הסיבולת ומחזקת את השרירים, וכמובן שכל המרבה הרי זה משובח. הבעיה היא שלא תמיד מוצאים את הזמן או החשק לצאת לאימון מסודר. לכן המאמנים ורופאי המשפחה ממליצים, בנוסף על שגרת אימונים מסודרת, גם על שינוי בסגנון החיים. למה הכוונה? פשוט מאוד. להחליף חלק מנסיעות המכונית הקצרות והשגרתיות שלנו, בסיבוב של רכיבה מתונה. יציאה למכולת, ביקור אצל חברה או במספרה וכמובן המסלול היומי לעבודה ובחזרה, יכולים להפוך לטיול מהנה ולאימון שמשפר את איכות החיים. נושמים אוויר צח, מתבוננים בכל השינויים הקטנים שבדרך, מבצעים את הסידורים ההכרחיים, ויוצאים מורווחים מכל הכיוונים.

למי שבוחר לאמץ את הרכיבה על אופניים כחלק משגרת החיים – מומלץ להתקין ארגז פלסטיק או סל

רצוי לחבר אותו לסבל או לכידון מקדימה. כך ניתן לשחרר את הידיים, ולבצע את המטלות הקטנות והיומיומיות בנוחות ובבטיחות.

הרכיבה על אופניים מתבצעת בסביבות מגוונות- זה הקסם שלה

חשוב מאוד לשמור על כללי זהירות והתאמת האמצעים וההתנהגות לתנאי המסלול. חשוב מאוד לציית לחוקי התנועה, לשים לב לתמרורים ולרמזורים ולשמור מרחק ממכוניות. כאשר נוסעים בשולי הכביש בשטח עירוני, חשוב לשמור מרחק גם ממכוניות חונות, מאחר ודלת של מכונית הנפתחת בפתאומיות עשויה להוות מכשול מפתיע במסלול שנראה פנוי.

לפני מספר שנים חוקקה הכנסת חוק המחייב חבישת קסדה בעת הרכיבה

כבר לא מדובר בהמלצה בלבד אלא בחובה- וזהו אכן כלל חשוב ביותר שעשוי להציל חיים. בהתאם לתנאי השטח והמסלול מומלץ להצטייד באמצעי הגנה נוספים כמו קרם הגנה מפני השמש ומשקפי שמש, וכמובן בנעליים נוחות ומתאימות לרכיבה.

בשעות הערב או הלילה חשוב להגביר את הנראות של האופניים ושל הרוכב

לכן חשוב מאוד להתקין מחזירי אור ופנסים קטנים. הפנסים נמכרים בכל חנות אופניים – ומומלץ לחבר פנס אדום מאחור ופנס לבן בקדמת האופניים. הפנסים מודלקים באופן ידני, והניראות מקסימאלית כשהם מכוונים למצב הבהוב.

וכמובן הכי הכי חשוב – לא לשכוח שתייה מרובה

השתייה חיונית לבריאות הגוף הכללית, אך גם משפרת ביצועים ומעלה את היכולת הגופנית. בשעה של רכיבה אינטנסיבית, הגוף יכול לאבד כ- 2 ליטר מים בהזעה. בכדי שלא לאבד נוזלים, מומלץ לקבוע מראש זמנים או נקודות שתייה לעצירה והתרעננות. חשוב לצאת לדרך עם כמות מים מספיקה, או לדאוג לקיומן של נקודות מילוי במהלך המסלול. וטיפ חשוב לרכיבה ולחיים בכלל: הרופאים קובעים כי עדיף לשתות כמות קטנה לעיתים תכופות יותר, מאשר כמות גדולה פעמים מעטות.

אז קדימה, עכשיו כבר אין תירוצים, האופניים הם הפיתרון המושלם למי שרוצה להתאמן ברצינות, לשפר את סיבולת הלב-ריאה וגם להפוך את החיים בכללותם לבריאים יותר, בלי להקצות זמן מיוחד לאימונים או להשתעמם בחדר הכושר. לבד או עם חברים, בעיר או בכפר, במתינות או במהירות, הרכיבה היא פעילות נהדרת, כל עוד מקפידים על כללי הבטיחות והזהירות. בהצלחה!

לכתבות נוספות בנושא

להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן




להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן

תגובות סגורות.