קבענו עם זוג חברים לצאת לטיול שיתרום לבריאות ולכושר, אך ישלב גם עניין וכיף. חיפשנו מסלול נוח, מעניין ומגוון המשלב עבר עתיד, היסטוריה, תרבות, ים ו…
בחרנו לגלות מחדש את תל-אביב.


למה דווקא תל אביב? קודם כל, תל אביב היא עיר אידיאלית לרכיבה מתונה, מפני שהיא כמעט מישורית לגמרי. בנוסף, בשנים האחרונות הצטרפה עריית תל אביב למגמה העולמית, ויותר ויותר קטעי מדרכות בתל אביב מסומנים כשבילי אופניים. וכמובן, תל אביב היא עיר מרתקת ודינאמית, מלאה בנקודות ציון היסטוריות, באתרי בילוי ותרבות, ומשלבת את המיטב של נופים אורבאניים עם הטבע של הים המקסים והשקיעות המרהיבות.

המסלול שאנו ממליצים עליו הוא קל ומהנה ללא מאמצים מיוחדים ורצוף אתרים היסטוריים וארכיטקטוניים. חשוב לציין- המסלול הוא ברובו שביל מסומן שהוקצה לרוכבי אופניים על מדרכות הטיילת והעיר, ובכל זאת יש להישמר מפגיעה בהולכי רגל, שגם הם עושים שימוש במדרכות וכמובן גם ממכוניות. הטיול מתאים לכל עת, אולם הזמן האידיאלי, לדעתנו, הוא שבת בבוקר, כשהרחובות והטיילת ריקים יחסית, ולפני השעות החמות.

מתחילים מחניון רידיניג שצמוד לתחנת הכוח, ועוברים על גשר "ווקוף" החוצה את שפך הירקון, שמסיים כאן את מהלכו מראשיתו במעיינות ראש העין שמרגלות מבצר אנטיפטרוס. מדוושים בנמל תל אביב החדש, שבשנים האחרונות שופץ ומשמש כמתחם בילוי וקניות. המתחם מרוצף בדק עץ שנעים לרכב עליו, והנסיעה לאורך הים מרהיבה ומרעננת.

ממשיכים לאורך חוף הים לכיוון "חוף מציצים", עוברים את בריכת גורדון ואת כיכר אתרים ומתחברים לטיילת הארוכה שמסתיימת ביפו העתיקה. אין שביל אופניים מסודר על הטיילת ובימי הקיץ היא עלולה להיות עמוסה, לכן כדאי להיות מאוד ערניים וזהירים. ממשיכים דרומה ועוברים על פני בניין האופרה ולאחר מכן "הדולפינריום" הנטוש. יורדים להמשכה של הטיילת לצד גן צ’ארלס קלור ומדוושים עד למוזיאון בית האצ"ל. שם מסתובבים חזרה צפונה ורוכבים לכביש הראשי המקביל לטיילת.

כשרוכבים על הכביש עם הפנים צפונה, השכונה קטנה, הצפופה והישנה מימין היא שכונת שבזי וצמודה אליה שכונת נוה-צדק, שנוסדה ב – 1887, והנה אחת משתי השכונות הראשונות שנבנו מחוץ לחומות יפו והיוו את ראשיתה של העיר העברית הראשונה. נכנסים דרך מגרש החניה המוסדר לתוך הסמטאות של נווה צדק עד למתחם התרבות שבמרכז סוזאן דלל. מומלץ לעצור לנוח, ליהנות מהצל הנעים של העצים הרבים שבשכונה, חלקם עצים עתיקים מאוד. אפשר גם לשתות משהו באחד מבתי הקפה המיוחדים והציוריים שבאזור.

יוצאים ממתחם סוזן דלל לכוון צפון מזרח, לסמטה הקטנה של רחוב יחיאלי ומשם לרחוב שלוש, וממנו פונים  לרח’ שמעון רוקח. בסופו של רחוב רוקח פונים לרחוב פינס בו פונים שמאלה. כאן יוצאים למעשה מתחומי שכונת נוה-צדק ועוברים ל"אחוזת בית" ההיסטורית, היא תל-אביב הקטנה. בפניה השנייה ימינה פונים לרח’ לילנבלום. בפינת הרחובות פינס ולילנבלום נמצא המבנה ההיסטורי של "קולנוע עדן", הקולנוע הראשון בתל-אביב. ממשיכים ברח’ לילנבלום ויוצאים לרח’ הרצל, שם פונים שמאלה ומיד ימינה לשדרות רוטשילד. ברח’ הרצל סמוך לכניסה לשדרות רוטשילד ניצב בניין כלבו שלום- גורד השחקים הראשון שנבנה בארץ, הממוקם על חורבותיה של הגימנסיה העברית הרצליה. כיום הבניין משמש למשרדים ובקומה האחרונה מרפסת עם תצפית פנוראמית לתל אביב.

רוכבים במעלה שדרות רוטשילד לאורך מסלול האופניים המסומן של השדרה. בית מספר16 היה הבית של מאיר וציונה דיזנגוף, בו התכנסו בשנת 1906 תושבי העיר הראשונים והחליטו על הקמת השכונה. הרכיבה הנוחה על שביל האופניים במעלה השדרה מסתיימת בכיכר הבימה– התיאטרון הלאומי של ישראל מאז 1958.

מאחורי הבימה נמצא היכל התרבות, רוכבים בין שני המבנים ויוצאים מהצד השני לשדרות ח"ן, הנקראות על שמו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. בשדרות ח"ן ממשיך שביל הרכיבה המסומן לאופניים ומגיע עד לקצה השדרה לרחבת כיכר העירייה. זוהי כיכר מלכי ישראל לשעבר, שנקראת היום כיכר רבין. בהמשך על רחוב אבן גבירול נמצא הקניון המסחרי "גן העיר" וצמוד לו גינה יפה ומטופחת של מדשאות, צמחיה ובריכות מים.

מבניין העירייה רוכבים על שביל האופניים המסומן לאורך רחוב אבן גבירול השוקק חיים, עד לפארק הירקון. אם נשאר עוד כוח ורצון, אפשר לדווש בפרק במהירות ובאין מפריע, להעלות מעט את הדופק, לשפר את הכושר וגם ליהנות מצמחית הפרק ומבעלי החיים. חוזרים לאורך נחל הירקון עד לשפכו – לנקודת ההתחלה שליד תחנת הכוח רידינג. כמובן לא לשכוח לשתות הרבה לאורך כל המסלול.  רכיבה נעימה.

לכתבות נוספות בנושא

להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן


להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן

תגובות סגורות.