לחץ ומתח מצויים במקום גבוה ברשימת הסיבות המובילות לבעיות לב.

ישנן כמה שיטות למנוע גורמים אלו ולהתמודד עמם.
שיטת ה"ביופידבק" הינה אחת מהן ובמדינות רבות בעולם כבר נעשה בה שימוש על בסיס קבוע.
ד"ר יגאל גליקסמן

רובנו חשופים למצבים מלחיצים מסוגים שונים, בווריאציות שונות ובעוצמות משתנות. כל יום אנו נתקלים בגורם מתח נוסף. כל אדם מכל מקום בעולם ומכל רקע, אשר ייחשף לכמות גדולה של גירויים ותסכולים בעוצמה מוגברת, יתקשה להמשיך לתפקד – במסגרת אישית, חברתית, משפחתית, מקצועית או אחרת. אם אין לאדם הכלים להתמודד עם אותם לחצים ומתחים מצטברים, אם אינו יודע כיצד לווסת אותם – מערכות שונות בגופו עלולות לקרוס. הדבר דומה לאופן שבו מודד מכון התקנים עמידות של לבנה ללחץ. ישנו תקן מסוים שהלבנה נוצרה כדי לעמוד בו. אם הלבנה אינה מתאימה ללחץ הזה, יתהוו בה סדקים.

למרות שאפשר לראות בלחץ מנוף להצלחה (שכן בכל זאת, אנו זקוקים למעט לחץ על מנת שיספק לנו דחף להתקדם), הלחץ ידוע בעולם כאויב המסוכן ביותר של האדם בעידן המודרני. למעשה – לחץ הינו גורם ישיר ליתר לחץ דם, המוגדר "כרוצח מספר אחד" של האדם.  לחץ הוא התרגום שאנחנו נותנים לגירוי שאליו אנחנו נחשפים. זה האחרון יכול להיות גירוי מן העולם החיצון – מה שראינו, שמענו, מיששנו, הרחנו או טעמנו – או  מהעולם הפנימי שלנו, כמו: פעימות לב מואצות, כאבים פתאומיים בראש, בחזה או במקומות אחרים בגוף,  רעד,  צמרמורת,  קשיים בנשימה או  תחושת חנק.

עוד לא נולד האדם ולא נוצר המצב היכול להלחיץ, להעליב, להרגיז או להוציא אותנו מדעתנו – אלא אם נאפשר זאת אנו עצמנו, בדרך בה נגיב. דהיינו, הלחץ אינו נתון וקבוע כי אם תלוי בלבדית במידת יכולתנו להתמודד עימו. הדבר הוכח בניסויים לא מעטים, שבהם נחשפו קבוצות גדולות של אנשים לגירוי דומה: חלק מהפרטים בקבוצה נכנסו ללחץ מהגירוי ואילו אחרים נלחצו פחות או שהגיבו באופן אחר. התגובות השונות נובעות מהמטען האישי השונה שכל אחד מאתנו נושא עמו. מטען זה כולל בין, השאר, גורמים כמו: ניסיון חיים, רקע תרבותי וחינוך.

רוב המומחים ללחץ מפנים אצבע מאשימה כלפי הלחץ עצמו, במקום כלפי המחשבה המלחיצה. וחבל שכך.

להלן מספר המלצות כיצד להתמודד עם מצבי לחץ. 

מדבקות נגד לחץ

דרך יעילה ומומלצת להתמודדות עם הלחץ  היא הדבקת מדבקות  צבעוניות קטנטנות בכל מיני מקומות משמעותיים – למשל, על ההגה של המכונית, על המקרר, על הראי האחורי של המכונית, על הטלפון, הפלאפון וכד’. בכל  פעם שהעין נתקלת במדבקה הזאת, נזכור שעלינו לפעול לצורך "הוצאת התקע מהשקע"  ולהפיג מתחים.

כאשר אנו נתקפים בדריכות ליד ההגה, לי, למשל, זה קורה כשאני נוסע ורואה מישהו שמסכן את עצמו – ופתאום, אני שם לב למדבקה במרכז ההגה,  מבצע טכניקת הרפיה  וממשיך לנסוע, כשאני רגוע יותר.

כיצד נירגע? 

ישנן טכניקות שונות למטרה זאת. אני, למשל, לא אומר לעצמי "תירגע" כשאני לחוץ, מאחר וזה כאילו מישהו אחר נותן לי פקודות בגוף שלישי. תחת זאת אני אומר: "כרגע אני מתוח עכשיו ורוצה להירגע. אין שום הצדקה לכך שאכנס למצב של סחרור בגלל הלחץ הזה. הנהג שמולי רוצה להסתכן – בעיה שלו. אני לא רוצה לקחת את האחריות על ההתנהגות שלו" .

טכניקות נוספות:  יש לשאוף שאיפה עמוקה ואיטית; לשים יד על הבטן ולהרגיש כיצד היא מתנפחת עם שאיפת האוויר ואז לנשוף – להוציא את האוויר לאט-לאט דרך הפה, כשהשפתיים מכווצות, כמו בעת שריקה. יש לשלב בנשיפה את המשפט: "אני רגוע ושולט במצב… אני רגוע ושולט במצב…" משפט כזה, הנאמר כמה פעמים תוך כדי נשיפות איטיות – עושה את שלו.

למעשה, מתרחש כאן תהליך בו נמסרת הוראה רצונית למערכת העצבים הבלתי רצונית,  הקולטת את המסר שנשלח ע"י המוח ומגיבה בהתאם. דהיינו, ניתן ללמוד כיצד לשלוט בצורה רצונית על תגובות בלתי רצוניות.

ד"ר יגאל גליקסמן הינו פסיכותרפיסט קוגניטיבי-התנהגותי וותיק ומנוסה, מומחה לשיטת ה"ביופידבק"  ומחבר הספר "ביופידבק – הכוח בידך" . לאחרונה הושק ספרו החדש באנגלית  BIOFEEDBACK You are in control  . ניתן לעיין בו באתר www.gliksman.co.il

להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן


להצטרפות לשירותי שחל לחץ כאן

תגובות סגורות.